همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از هر 10 کشور دنیا 8 کشور از تکنولوژی تلفن همراه برای بهبود سرویس‌های بهداشتی، از تماس‌های اورژانس گرفته تا یادآوری موعد ویزیت، استفاده می‌کنند.

mhealth

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه 7 ژوئن اعلام کرد تنها 19 کشور از 114 کشور مورد بررسی هیچ برنامه بهداشتی بر اساس تلفن همراه یا "سلامت موبایل" (mHealth) نداشتند.

میشا کی، که درباره تکنولوژی تلفن همراه برای سازمان جهانی بهداشت تحقیق می‌کند، گفت: "هشتاد و سه درصد کشورهای مورد سوال در این مورد، پاسخ دادند که دست کم یک طرح "سلامت الکترونیکی" (eHealth) دارند.

او افزود اما اغلب این کشورها چند طرح در حال اجرا در این زمینه دارند.

او گفت: "آنچه ما مشاهده می‌کنیم فعالیت نسبتا نیرومندی در این زمینه است، و همچنین به اعتقاد ما بسیاری از گزارش‌ها از کشورها فعالیت‌های‌شان را کمتر از حد موجود اظهار کرده بودند."

با وجود بیش از 5 میلیارد مشترک تلفن همراه در جهان، و تحت پوشش بودن 85 درصد کره زمین بوسیله شبکه‌های بی‌سیم تجاری، mHealth به به شیوه‌ای پرطرفدار برای تقویت سرویس‌های بهداشتی بدل شده است.

کی در سخنرانیش در کنفرانس درباره سلامت موبایل در کیپ تاون در آفریقای جنوبی گفت: کشورهای آسیای جنوب‌شرقی، آمریکای شمالی وجنوبی و اروپا بیشترین ابتکار عمل‌ها در این مورد را دارند، اما حدود 75 درصد کشورهای آفریقای مورد پرسش قرار گرفته نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین برنامه در سطح جهان برای تلفن‌های همراه شامل مراکز تلفن کمک و مشاوره ، شماره‌های اورژانس رایگان، و پزشکی از راه دور از طریق موبایل- ماند مشاور پزشکان با یکدیگر بود.

این بررسی نشان داد بزرگترین موانع در سطح جهان در این حوزه شامل هزینه، فقدان آگاهی و سیاست‌های بهداشتی که به بهداشت موبایل توجهی ندارند، است.

در آفریقا بزرگترین مانع هزینه‌های اجرایی و زیربنا و در اروپا مشکلات متمرکز بر فقدان اصول راهنمای قانون درباره حفظ حریم خصوصی و محرمانگی بود.

این تحقیق بر اساس داده‌های به دست آمده از بررسی سازمان جهانی بهداشت در سال 2009 است.

کد خبر 137076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز